Lenneke Ruiten, sopraan

Thom Janssen, piano

De prachtige stem van Lenneke Ruiten maakt diepe indruk, of – zoals Frederike Bernsten het in Trouw verwoordde – hij ‘straalt in triomfantelijke hoogten’. Pianist Thom Janssen begeleidt haar subtiel. Iedere noot klinkt bij hem duidelijk en hij laat de zangeres tot haar volle recht komen.

Hun programma met Franse liederen past perfect in de lijn die begint met de mastercourse, doorloopt in de Franse salon van zondagavond en de lezing over de poëzie van Meinard Kraak van vanmiddag. Op de lijst met verplichte liederen voor de mastercourse staan zowel La Bonne Chanson van Fauré als de cyclus Ariettes oubliées van Debussy. Beide componisten componeerden liederen op gedichten van Paul Verlaine.

Fauré laat in zijn cyclus La Bonne Chanson muzikale thema’s telkens terugkeren. Deze techniek gebruikte hij ook voor andere werken die hij componeerde op Verlaines poëzie. Saillant detail is dat hij dit werk schreef terwijl hij te gast was bij bankier Sigismond Bardac en diens vrouw, sopraan Emma Bardac. Emma, op wie Fauré heimelijk verliefd was, zong bij elke vordering in het werk hem de liederen voor. Helaas voor Fauré trouwde ze later niet hem maar met Debussy.

Van de bijna honderd liederen die Debussy schreef zijn er zeventien op teksten van Verlaine, wat bij Debussy een unicum is. De componist en dichter kenden elkaar persoonlijk en Debussy voelde een grote affiniteit met deze gedichten. Het symbolisme van die laatste en het impressionisme van Debussys composities pasten wonderwel bij elkaar. Het is die match die deze Franse liederen hun unieke karakter verlenen.

Meer informatie en/of reserveren