De poëzie van Paul Verlaine wordt algemeen beschouwd als leidend voorbeeld van het symbolisme en decadentisme, omdat het is doordrenkt van zowel erotiek als religieus mystieke beelden. Zijn werk was van grote invloed op anderen. Niet voor niets wordt hij – in de geest van Baudelaire, die andere grootheid uit de Franse literatuur – gezien als een van de grootste Franse dichters.

Zijn gedichten brengen op een haast muzikale wijze de verscheidenheid van het gevoelsleven tot uiting en hij vond de klank van een gedicht vaak belangrijker dan de inhoud. Zijn devies luidde niet voor niets: ‘Muziek boven al het andere.’ Het is dan ook niet verwonderlijk dat zijn gedichten componisten als Fauré en Debussy hebben geïnspireerd tot hun mooiste liederen. Denk aan Claire de Lune en La Bonne Chanson van Fauré of Debussy’s Ariettes oublieés of Fêtes galantes en Mandoline, dat zij beiden op muziek zetten.

Geheel in lijn met het thema van het festival dit jaar – Invitation au voyage – staan al deze liederen op de lijst met verplicht repertoire voor de mastercourse. Lenneke Ruiten zal ’s avonds – samen met Thom Janssen – zowel La Bonne Chanson als Ariettes oublieés ten gehore brengen.

Het Franse lied loopt als een rode draad door de carrière van Meinard Kraak. Zijn eigen kennismaking met het Franse lied kwam tijdens de voorbereidingen voor zijn toelatingsexamen voor het Conservatorium van Amsterdam. Hij zette deze kennismaking voort na zijn studie, toen hij in de leer ging bij Pierre Bernac, die juist zijn actieve carrière had beëindigd. In zijn lezing gaat Meinard Kraak in op het leven en de poëzie van Verlaine. Bijzondere aandacht krijgen daarbij gedichten die op muziek gezet zijn en tijdens het avondrecital zullen klinken.

Meer informatie en/of reserveren